Lineární zobrazení

  • Nechť a jsou vektorové prostory nad číselným tělesem . Potom zobrazení nazveme homomorfismus vektorového prostoru do vektorového prostoru , jestliže
    1. ,
    2. .

  • Bijektivní homomorfismus na se nazývá izomorfismus na .

Jádro homomorfismu

  • Je-li homomorfismus vektorového prostoru do vektorového prostoru , pak jádrem homomorfismu nazýváme množinu .
  • Symbol označuje nulový vektor ve .
  • Věta: Je-li f homomorfismus do , pak
    • je injektivní, právě když ;
    • je surjektivní, právě když ;
    • je izomorfismus, právě když a .

  • Věta: Nechť jsou vektorové prostory nad tělesem homomorfismus do homomorfismus do . Potom složené zobrazení je homomorfismus do .
  • Věta: Je-li izomorfismus na pak zobrazení je izomorfismem na
  • Věta: Jsou-li a vektorové prostory nad , je-li izomorfismus na a je-li báze prostoru , pak množina je bází prostoru .

Geometrická transformace a jejich matice

Posunutí

  • Posunutí ve 3D o vektor je určeno maticí:

Změna měřítka

  • Změna měřítka ve třech rozměrech popisuje matice ve travu:

Zkosení

  • Operaci zkosení ve 3D podél osy realizuje matice:

zkosení podél osy popisuje matice:

zkosení podél osy určuje matice:

Rotace

  • Rotace ve 3D kolem souřadnicové osy o úhel udává matice:

rotace okolo osy o úhel určuje matice:

rotace okolo osy o úhel popisuje matice:

Předchozí: Soustavy lineárních rovnic, Frobeniova věta, Gaussova eliminační metoda, Cramerovo pravidlo Následující: Funkce jedné reálné proměnné, základní vlastnosti Celý okruh: 1. Teoretické základy informačních technologií