Zkoušky
Search
Search
Search
Dark mode
Light mode
Explorer
Obor AINF-VS
Povinné předměty
Alternující Turingovy stroje a příslušné třídy složitosti, s jejich vztahem ke standardním třídám
Aritmetické kódování
Atributové gramatiky a jejich specifické typy pro analýzu shora-dolů a analýzu zdola-nahoru
Blokové třídění
Další třídy složitosti - Třáda PSPACE, třída NPSPACE a Savitchova věta
Fáze analýzy a syntézy překladu
Generování kódu, úloha přidělování registrů
Huffmanovo kódování s adaptivním modelem
Huffmanovo kódování se semi-adaptivním modelem
Interní formy programu
Jazyky a problémy - vztah rekurzivních a částečně rekurzivních jazyků k jazykům Chomského hierarchie
Kódování čísel - unární kód, Eliasovy, Fibonacciho a Golombovy kódy
Konstrukce syntaktického analyzátoru metodou rekurzivního sestupu
Konstrukce syntaktického analyzátoru pro gramatiky SLR(1) LALR(1)
Kontextové kódování (PPM)
Lexikální analýza, její úloha a konstrukce lexikálního analyzátoru
Metodiky vývoje software, model vodopád, agilní přístup
Metody lokální a globální optimalizace programu
Paralelní algoritmy, výpočetní obvody, a třídy AC, NC
Polynomiální hierarchie
Požadavky na software - uživatelské, systémové, parametrické, scénáře a případy užití, kvalitativní parametry z pohledu uživatele a vývojáře
Pravděpodobnostní algoritmy a příslušné třídy složitosti
Překlad základních příkazů programovacích jazyků do interní formy
Připomenutí složitosti algoritmů a tříd složitosti, speciálně tříd PTIME a NPTIME, NP-úplnost, coNP
Projektový management, projekt vs. operativní činnost, dimenze projektu
Prototypy
PSPACE-úplné problémy
PTIME-úplnost
Riceova věta, věta o rekurzi a jejich aplikace
Run-length encoding a Move-to-front kódování
Sémantická analýza
Slovníková metoda LZW
Syntaktická analýza shora-dolů, gramatiky LL(1)
Syntaktická analýza zdola-nahoru
Tabulky symbolů
Testování software, chyba vs. vlastnost
Třída slovníkových metod LZ77
Třída slovníkových metod LZ78, reprezentace slovníku
Třídy paměťové složitosti L a NL
Tunstallův kód a Shannon-Fanovo kódování
V-model, axiomy a typy testování, automatické testování a sestavení (včetně nástrojů) - výhody a nevýhody
WBS (work breakdown structure), úkoly, vazby, CPM (metoda kritické cesty), Ganntův diagram, plánování zdrojů
Základní pojmy, taxonomie metod, míry komprese, typy modelů dat, pravděpodobnostní a Markovův model dat
Základní struktura překladače
Povinně volitelné předměty
Algoritmy pro kritickou sekci
Alternativy k jazyku JavaScript
AMP
Atomické CSS, framework Tailwind
Blockchain
Bootstrap knihovna
Chord systém
CSS preprocesory a postprocesory
Globální stav v DS
HTML API
Jednotkové testování na platformě .NET
Koordinace času v DS
Multiplatformní vývoj s Xamarin
Objektově relační mapování - EntityFramework
Paralelní zpracování dat - vlákna, ThreadPool, PLINQ a asynchronní programování
Platforma .NET, .NET Core, jazyk CSharp a základy jazyka FSharp
Pokročilé možnosti JS
Prostředky pro synchronizaci procesů
Prostředky pro synchronizaci vláken
Replikace a konzistence v DS
Shoda v DS
Tolerance chyby v DS
Tvorba webových aplikací s ASP .NET
Volba lídra v DS
Vzájemné vyloučení v DS
Webový full-stack vývoj - příklady a jejich srovnání
Základní synchronizační primitiva a jejich použití
1. Povinné předměty
2. Povinně volitelné předměty
3. Ostatní předměty
Obor INF-OI
Algoritmizace a programování
Kořenové stromy, vztah mezi výškou, počtem vrcholů a počtem listů
Orientované a neorientované grafy, izomorfismus, podgrafy, pojmy k cestování, souvislost, stupně vrcholů
Stromy, alternativní definice stromu
Povinně volitelné předměty specializace OI
Algoritmy pro kreslení úsečky a kružnice
Alias
Amortizovaná analýza
Barevné modely
Červeno-černé stromy
DPLL a Monien-Speckenmeyer algoritmus
Geometrické transformace
Množinové rozklady a Stirlingova čísla, permutace a Stirlingova čísla prvního druhu, ...
Návrh algoritmů metodou dynamického programování, příklad algoritmu
Návrh algoritmů metodou iterativního zlepšování, příklad algoritmu
Návrh algoritmů metodou rozděl a panuj, příklad algoritmu
Návrh algoritmů technikami backtracking a branch-and-bound, příklad algoritmu
Návrh algoritmů žravou metodou, příklad algoritmu
Ořezávání objektů
Prioritní fronty - binomická fronta, Fibonacciho fronta
Reprezentace rastrového obrazu
SAT problém - Algoritmy založené na rezoluci
Snižování počtu barev
Speciální příklady řešitelné v polynomickém čase
Splay stromy
Suffixové stromy a jejich konstrukce
Úpravy obrazu v prostorové doméně
Van Emde Boas stromy
Vyplňování oblastí
Vzorkování a kvantování
Základní kombinatorické principy, binomické koeficienty, binomická věta, multimnožiny
Základní myšlenky CDCL solverů
Teoretické základy informatiky
Číselné řady, konvergence a součty, kritéria konvergence
Cyklické grupy a jejich podgrupy, permutační grupy, Cayleyho věta, alternující grupy, ...
Derivace funkce, geometrický význam
Diferenciální počet funkcí více proměnných
Diferenciální rovnice a elementární metody jejich řešení
Eukleidovské vektorové prostory
Funkce jedné reální proměnné a jejich vlastnosti
Jevy, algebra jevů, pravděpodobnostní míra, pravděpodobnostní prostor
Konečné a nekonečné množiny, spočetné množiny, příklady, existence, nespočetné množiny, diagonální metoda
Limita a spojitost funkce
Lineární zobrazení a jejich vlastnosti
Lokální a globální extrémy funkce více proměnných
Matice a determinanty - vlastnosti, operace s nimi
Matice přechodu a matice lineárního zobrazení
Metrické prostory
Množiny, množinové operace, potenční množina, kartézský součin, číselné množiny
Náhodná veličina, distribuční funkce
Náhodné vektory - sdružené a marginální rozdělení, kovariační matice, korelační matice
Neurčitý integrál, základní vzorce a metody výpočtu (substituce, per partes, rozklad na parciální zlomky)
Nevlastní integrály
Newtonův vzorec
Podílová tělesa, okruhy polynomů, homomorfismy okruhů a faktorové okruhy, rozšíření pole, teorie svazů, posety, polosvazy, svazy, úplné svazy, modulární a distributivní svazy
Podmíněná pravděpodobnost, nezávislost jevů, Bayesova věta
Porovnání velikosti množin, Cantorova-Bernsteilova věta, Cantorova věta
Posloupnosti a jejich limity
Pravidlo součtu a součinu, permutace, variace, kombinace
Řešení soustav lineárních rovnic
Riemannův určitý integrál, jeho geometrický význam a přibližně metody výpočtu
Rozdělení diskrétních a spojitých náhodných veličin, jejich příklady
Střední hodnota náhodné veličiny a její vlastnosti
Taylorův a Maclaurinův rozvoj
Uzávěry binárních relací
Uzávěry vlastnosti jazyků TS
Vektorové prostory, podprostory, lineární závislost a nezávoslost, báze a dimenze vektorového prostoru
Vyšetřování průběhu funkce
Zákon velkých čísel, centrální limity věty
1. Teoretické základy informatiky
2. Algoritmizace a programování
3. Povinně volitelné předměty specializace OI
Obor INF-PVS
Povinně volitelné předměty specializace Programování a vývoj software
Jazyk Csharp 1
Generitické datové typy, systém výjimek
Objektově orientované rysy jazyka
Tvorba grafického uživatelského rozhraní
Základní vlastnosti a konstrukty jazyka
Jazyk Csharp 2
LINQ
Práce s relačními databázemi, Objektově relační mapování a EntityFramework
Práce se soubory a souborovým systémem, XML a JSON, serializace, deserializace
Reflexe
Tvorba webových stránek s ASP.NET MVC, WebAPI a OData
Základy paralelního programování - vlákna
Jazyk Java 1
Generické třídy a metody
Kolekce a práce s nimi
Lambda výrazy, funkční rozhraní, vnořené a anonymní třídy, Stream API
OOP v jazyce Java
Organizace kódu, testování, dokumentace, překlad a provádění programu
Specifické třídy jazyka
Jazyk Java 2
Práce se sítí, podpora standardních protokolů, komunikace protokolem TCP IP
Principy práce s relační databází, typy dotazů, zpracování dat
Reflexe, anotace
Tvorba grafického uživatelského rozhraní, principy použité v grafických knihovnách
Zpracování dat ve formátu XML, srovnání různých přístupů
Jazyk Python
Dekorátory a jejich použití
Dokumentace a typování a PEP8
Protokol iterování a comprehensions
Sekvence - unpacking, cykly
Struktura projektu - balíčky, moduly a jejich importování
Systém dunder metod a objektově orientované programování
Testování - principy a možnosti
Základní datové typy, mutibilita a imutabilita
JCP Jazyk C++
Dědičnost tříd
Knihovna standardních šablon STL
Konstruktory třídy a destruktor třídy
Kontejnery vektor, množina, mapa
Objekty a třídy
Přetížení operátorů (operace overloading)
Šablony (templates)
Streamy pro soubory
Třída pro regulární výrazy (regex)
Třída pro řetězce (string)
Vstupy a výstupy přes streamy cin, cout
Tvorba mobilních aplikací
Aktivity a jejich životní cyklus
Jazyk Kotlin
Možnosti vývoje multiplatformních mobilních aplikací
Práce na pozadí v Android aplikacích
Rozhraní Android mobilních aplikací a jeho tvorba
Struktura Android mobilní aplikace
Ukládání dat v Android aplikacích
Základy vývoje aplikací pro iOS
Programování a vývoj software
Agregace - slučování a rozdělování atributů, agregace v SQL
Atomické operace a pravidlo nejvýše jednou
Bariéry
Funkce vyššího řádu
Funkční závislosti, Boyceho-Coddova normální forma, normalizace
INF-PVS Večeřící filozofové
Invarianty programu - pravdivost a dokazování
Kontrola integrity - primární a alternativní klíče, cizí klíče
Lexikální a dynamický rozsah platnosti proměnných
Líné vyhodnocování v datových strukturách, přísliby a proudy
Líné vyhodnocování v programovacích jazycích, aplikativní a normální model vyhodnocení
Logické programování v Prologu - pravidla, cíl substituce, resoluční strom, reprezentace čísel a seznamů
Makra
Návrh systému a využití jazyka UML při návrhu (diagram tříd, sekvenční diagram, stavový diagram, diagram aktivit)
Návrhové vzory a vzory architektur SW
Objektově orientované programování - třídy a objekty, zprávy a metody
OOP založené na prototypech
Operace rozšíření
Paralelní program - proces a jeho stavy, plánovač, stav programu, historie, slabá férovost
Pohledy - pohledy vSQL, měnitelné pohledy
Pravidlo is-a, princip B. Liskovové, kontraktové programování
Přehled a základní rysy programovacích paradigmat - funkcionální, procedurální, objektové
Přidělování a uvolňování paměti v uživatelských procesech, garbage collector
Příklad jednoho nebo více objektově orientovaných jazyků (Java, C
Problém kritické sekce - vlastnosti, Dekkerův algoritmus
Rekurzivní funkce a rekurzivní výpočetní proces
Relační algebra - množinové operace, restrikce, projekce, přirozené spojení, přejmenování atributů, relační dělení
Relační model databáze - atributy, n-tice, relace, relační proměnné
SELECT výraz v SQL
Semafory - operace invarianty a použití
Sestavení kvalitního kódu (formátování kódu, efektivní využívání deklarací, konvence zápisu funkcí a jejich parametrů, zásady pro psaní příkazů)
Softwarový proces, jeho fáze a jeho modely (vodopádový, evoluční, iterativní)
Specifikace požadavků(druhy požadavků, metody zjišťování požadavků, diagram případů užití)
Symbolické výrazy a jejich vyhodnocování v jazyce Common Lisp
Testování programu (metody testování, úrovně testování, kategorie chyb)
Verze software a systémy pro správu verzí
Výrobci a spotřebitelé
Zapouzdření, polymorfismus, rozhraní, dědičnost (jednoduchá i vícenásobná)
Zásobníkový model vyhodnocování
Teoretické základy informatiky
Bezkontextové jazyky a jejich vlastnosti (uzávěrové vlastnosti, jednoznačnost)
Binomická věta
Částečně rekurzivní a rekurzivní jazyky, jazyky a rozhodovací problémy
Church-Turingova teze, varianty TS
Čísla a číselné obory
Cook-Levinova věta
Dělitelnost, prvočísla, věty o jednoznačnosti
Deterministické bezkontextové jazyky
Deterministické zásobníkové automaty
Dirichletův princip
Euklidův algoritmus
Formální jazyky a jejich hierarchie
Indukce a rekurze, matematická indukce a její varianty, strukturální indukce
Jazyk přijímaný TS, jazyk rozhodovaný TS
Konečné automaty deterministické a nedeterministické
Kongruence modulo n a její vlastnosti
Minimalizace konečného deterministického automatu
Množiny, množinové operace a vztahy, potenční množina, kartézský součin, číselné množiny, spočetné a nespočetné množiny
Náhodná veličina, střední hodnota
Největší společný dělitel a nejmenší společný násobek
NP-úplné problémy
Orientované a neorientovaný grafy, izomorfismus, podgrafy, pojmy k cestování
Pravděpodobnost, Laplaceova definice pravděpodobnosti, pravděpodobnostní prostor, vlastnosti pravděpodobnosti
Přehledově dokazatelnost ve výrokové logice
Příklady NP-úplných problémů, dokazování NP-úplnosti
Princip inkluze a exkluze
Problém třídění, rozdělení třídicích algoritmů, dolní mez složitosti třídění porovnáváním
Pumping lemma
Regulární jazyky (definice, uzávěrové vlastnosti)
Regulární výrazy, automaty s e-přechody
Riceova věta
Složitost algoritmu (časová a paměťová)
Syntax a sémantika predikátové logiky
Třída P, třída NP, důvody jejich zavedení, jejich vzájemný vztah
Třída PSPACE, její vztah k třídám P a NP, PSPACE-úplné problémy
Turingův stroj, nedeterministický TS
Uspořádání, Hasseovy diagramy, význačné prvky, svazy
Uzávěrové vlastnosti jazyků TS
Vnější třídění
Vybrané číselné funkce a rychlosti jejích růstu
Výroková logika, jazyk, formule, pravdivost, vyplývání, tautologie
Vztah rekurzivních a částečně rekurzivních jazyků
Základní metody třídění - insertion sort, select sort, bubble sort
Základní syntaktické a sémantické pojmy výrokové logiky
Zásobníkové automaty
1. Teoretické základy informatiky
2. Programování a vývoj software
3. Povinně volitelné předměty specializace Programování a vývoj software
Obor IT
Informační technologie
Analýza kvality webové stránky
Aplikační služby a tvorba síťových aplikací
Architektura webové stránky
Architektury a princip činnosti počítače
Architektury informačních systémů - globální, vrstvená
Bezdrátové sítě - režimy, přenosové médium, problémy, bezpečnost
Bezpečnost počítačových sítích
Binární logika, logické operace a jejich vlastnosti, funkce a jejich úpravy, logické obvody
Binární relace na množině a jejich vlastnosti
Box model
Business Intelligence - datový pohled na PIS, operativní vs. analytické reporty, datový sklad, OLAP
Číselné soustavy
Dědičnost a kaskáda
Detekční a samoopravné kódy
Dokumentový model databáze - dokumenty, kolekce, atomické hodnoty, pole
Elasticsearch - rozdělení textu na termy a základní dotazy
Ethernet - přepínač, použití média, linkový rámec
Funkce (zobrazení) a jejich vlastnosti
Hardware osobního počítače - základní deska a čipset, procesor a instrukce, vnitřní a vnější paměti, ostatní zařízení
HTML struktura webové stránky
Integrita dat - primární a cizí klíč
IPv6 - vlastnosti, paket, adresy
Klientský JavaScript
Layout webové stránky - grid, flexbox, pozicování
Levenštajnova vzdálenost
NAT - účel, typy, problémy
Operační systém, architektura, poskytovaná rozhraní
Počítačové sítě, jejich služby a architektury
Podnikové informační systémy - popis, funkcionalita PIS-ERP, ERP II
Práce se vstupně výstupními zařízeními, ovladače
Příkazový interpret (shell), vstup a výstup programu a roura v unixových OS
Problém uváznutí, jeho detekce a metody předcházení
Protokol IP - paket, adresy a podsítě, směrování
Protokoly TCP a UDP - spojení a řízení toku dat
Relační operace - sjednocení, průnik, rozdíl, restrikce, projekce, přirozené spojení, přejmenování atributů
Reprezentace čísel a znaků v počítači
Responzivní design
Správa diskového prostoru - oddíly, souborové systémy, zajištění konzistence dat
Správa operační paměti - segmentace, stránkování, virtuální paměť
Správa procesoru - procesy a vlákna, plánování jejich běhu, komunikace a synchronizace
Syntaxe a sémantika HTML a CSS
Systém - struktura, okolí, hranice, vstup a výstup, vlastnosti a klasifikace systémů
Systém DNS
Tabulky v SQL a jejich vztah k relacím
Text a regulární výrazy
Tvorba informačních systémů - softwarový proces, metodika vývoje, analýza systému
Unixové operační systémy (UNIX, Linux), uživatelská prostředí a nápovědy
Unixové systémy souborů a procesů, základní programy
Vykonávání programu a proces překladu
Výpočet skóre zásahu
Výraz SELECT v SQL
Wi-Fi - standardy, access point, použití média, linkový rámec, zabezpečení
Základní HTML elementy a jejich vizualizace
Základní pojmy informačních systémů - data, informace, informační systém
Základy práce v MongoDB - operátory v dotazech, implicitní operátory a dotazy na vnořené dokumenty
Základy správného psaní CSS kódu - typické chyby a metodiky
Zpracování textu v unixových OS - základní utility, grep, sed, awk, jejich použití
Programovací jazyky a programování
Architektura webové aplikace a problematika škálovatelnosti
Binární data v jazyce Python
Funkce vyšších řádů - mapování, filtrování, redukce a anonymní funkce
Iterátory a generátory
JavaScript na webovém frontendu a jeho možnosti
Knihovna React - charakteristika, použití
Moduly v jazyce Python a jejich importování
Možnosti tvorby nativních aplikací pomocí webových technologií
Node.js - charakteristika, použití
Organizace kódu v jazyce C
Práce se soubory v jazyce Python
Přehled typového systému jazyka C
Principy adresování a práce s pointery v jazyce C
Principy objektového programování - zapouzdření, polymorfismus a dědičnost
Principy správy paměti v jazyce C
Producenti a konzumenti
Rekurze a rekurzivní datové struktury (spojové seznamy, stromy)
REST API - popis a příklady realizace
Řízení vykonávání programu v jazyce Python - bloky, cykly, větvení, funkce
Synchronizace vláken - problém kritické sekce, zámky, semafory
Technologie AJAX a její použití
Typy chyb a jejich hledání v jazyce C
Typy chyb a jejich hledání v jazyce Python
Události v objektovém programování
Večeřící filozofové
Výrazy a jejich vyhodnocování v jazyce Python
Webové aplikace a přehled technologií používaných při jejich tvorbě
Základní datové typy v jazyce Python
Základy objektového programování - třídy, objekty zasílání zpráv
Základy systému výjimek v jazyce Python
Zařazení jazyka C mezi ostatní jazyky, výhody a nevýhody
Zpracování HTTP požadavků - předávání dat mezi webovým a aplikačním serverem, příklady realizace
Teoretické základy informačních technologií
Algoritmus, problém, časová složitost algoritmu v nejhorším a průměrném případě
AVL stromy, operace a jejich složitost
B stromy, operace a jejich složitost
Binární vyhledávací stromy, operace a jejich složitosti
Booleovské funkce, funkčně úplné systémy
Další metody třídění - counting sort, radix sort, bucket sort
Derivace funkce a její geometrický význam - Pravidla pro derivování funkcí, derivace složené funkce, derivace inverzní funkce, derivace elementárních funkcí
Ekvivalence a rozklady
Eukleidovské vektorové prostory, ortogonální a ortonormální báze, Schwarzova nerovnost, Schmidtova ortogonalizační metoda
Funkce jedné reálné proměnné, základní vlastnosti
Geometrická interpretace určitého integrálu
Hashovací tabulky, metody řešení kolizí
Heap sort a jeho složitost
Hledání nejkratší cesty, Dijkstrův algoritmus
Inducke a rekurze, matematická indukce a její varianty
Limita funkce včetně nevlastních, jednostranné limity
Lineární datové struktury - seznam, zásobník, fronta
Lineární zobrazení a transformace a jejich matice
Matice, operace s maticemi, hodnost, determinant
Merge sort a jeho složitost
Minimální kostra grafu, Kruskalův algoritmus
Množiny, množinové operace, potenční množina, kartézský součin, číselné množiny, spočetné a nespočetné množiny
Neurčitý integrál a metody jeho výpočtu
O-notace a růst funkcí, definice, vlastnosti, příklady použití
Orientované a neorientované grafy, základní pojmy
Permutace, variace, kombinace
Pořádkové statistiky
Posloupnosti a jejich limity, limes superior, limes inferior
Pravděpodobnost, Laplaceova definice, pravděpodobnostní prostor, náhodná veličina, střední hodnota
Problém třídění, rozdělení třídících algoritmů, dolní mez složitosti třídění porovnáváním
Průběh funkce - základní věty diferenciálního počtu, extrémy funkce, konvexní a konkávní křivky, asymptoty
Quick sort a jeho složitost
Relace, binární relace a jejich reprezentace, operace s relacemi
Riemannův určitý integrál - definice, základní věta integrálního počtu, metody výpočtu
Soustavy lineárních rovnic, Frobeniova věta, Gaussova eliminační metoda, Cramerovo pravidlo
Spojitost funkce - spojitost v bodě, spojitost na intervalu
Stromy, kořenové stromy, vztahy mezi výškou, počtem vrcholů, počtem listů
Úplné konjunktivní a disjunktivní normální formy
Uspořádání, Hasseovy diagramy
Vektorové prostory, podprostory, báze a dimenze, matice přechodu
Vlastnosti spojitých funkcí, spojitost složené a inverzní funkce
Vyhledávání v lineárních datových strukturách
Výroková logika, formule, pravdivost, vyplývání
Základní grafové algoritmy - průchod do šířky, průchod do hloubky, topologické uspořádání
Základní metody třídění - insert sort, select sort, bubble sort
1. Teoretické základy informačních technologií
2. Informační technologie
3. Programovací jazyky a programování
README
Home
❯
Obor AINF VS
❯
Povinné předměty
❯
Konstrukce syntaktického analyzátoru metodou rekurzivního sestupu
Konstrukce syntaktického analyzátoru metodou rekurzivního sestupu
Graph View
Backlinks
1. Povinné předměty