Počítačová síť

  • Je skupina mezi sebou propojených a komunikujících uzlů
  • Nejsou pouze počítače (servery, tiskárny, …, IoT)
  • Propojení mezi uzly = síťová infrastruktura
    • zahrnuje přenosové médium, pasivní a aktivní propojovací prvky
  • Umožňuje poskytování síťových služeb uzlům v síťi
    • např. sdílení hardware, software a dat
    • Služby jsou realizovány pomocí komunikace
  • Nejznámější počítačová síť je síť Internet
    • Jeden z největších systémů, který člověk vytvořil.

Komunikace v počítačové síti

  • Pro implementování takovéto komunikace musíme vyřešit několik problémů:
    1. Určit formát vyměňovaných zpráv
    2. Identifikovat aplikace na jednotlivých uzlech
    3. Určit adresaci uzlu
    4. Identifikace rozhraní
    5. Specifikovat parametry fyzického přenosu dat

Typy služeb

  • Dva druhy:

    • End-to-End
    • Hop-by-Hop
  • End-to-End

    • Implementace složitější funkcionality v uzlech, které spolu komunikují
    • Mezilehlé uzly si vystačí pouze s jednoduchými operacemi
    • + spolehlivější přenos dat
    • - vyšší zpoždění při přenosu
  • Hop-by-Hop

    • Stejná funkcionalita na každém uzlu
    • - méně spolehlivý přenos (selhání jakéhokoliv uzlu = konec komunikace)
    • - omezené škálování
    • - udržovat stav komunikace
    • + zpoždění přenosu je minimální

Model ISO

  • Jedná se o obecný popis komunikace mezi dvěma uzly
  • Je používán jako abstraktní a referenční model komunikace
    • Pouze obecný popis komunikace
    • Při implementaci se na něj odkazujeme
  • Model OSI rozděluje komunikaci na 7 vrstev, které označujeme L1-L7
  • Vrstva L1 je považována za nejnižší vrstvu a L7 za nejvyšší
  • Obecně ne všechny vrstvy musí být v reálné komunikaci implementovány

Model TCP/IP

  • Jedná se o reálný model používaný v síti Internet
  • Je tvořen čtyřmi vrstvami: aplikační, transportní, síťová a síťového rozhraní
  • Jednotlivé vrstvy jsou popsány standardy a jejich funkce je zajištěna pomocí protokolů, které tyto standardy implementují

Předchozí: Hardware osobního počítače - základní deska a čipset, procesor a instrukce, vnitřní a vnější paměti, ostatní zařízení Následující: Ethernet - přepínač, použití média, linkový rámec Celý okruh: 2. Informační technologie