Pojem algoritmus

  • Návod, postup, či posloupnost elementárních kroků, které je možné provádět mechanicky a jednotlivé kroky jsou konečné

Definice problém

  • Problém je určen trojicí , kde je množina (přípustných) vstupů, je množina výstupů a je funkce přiřazující každému vstupu odpovídající výstup
  • Algoritmus řeší problém zadaný trojicí spolu s dohodnutým kódováním vstupů a výstupů (tj. prvků množin a ), jestliže je schopen přijmout (přečíst) kód jakéhokoli vstupu z množiny a vydat k němu po konečném počtu kroků kód výstupu z množiny , pro nějž .

Church-Turingova teze

Teze

  • Ke každému algoritmu je možné zkonstruovat s ním ekvivalentní Turingův stroj (s rozumným kódováním vstupů a výstupů řetězce v určité abecedě), ekvivalencí zde rozumíme podmínku, že algoritmus i Turingův stroj vydají pro tytéž vstupy tytéž výstupy

Varianty Turingových strojů

  • Oboustranně nekonečná páska
  • Jednostranně nekonečná páska
  • Více páskový turingův stroj

Jednostranně nekonečná páska

  • Je třeba definovat, co se má stát, když se hlava nachází na nejlevějším políčku pásky a má se posunout doleva
  • Dvě nejběžnější možnosti:
    • Nastane “chybový” stav - výpočet se neúspěšně ukončí
    • Na levém konci je “zarážka”
      • reprezentována speciálním symbolem
      • tuto zarážku není možné přepsat a není na ni možný pohyb směrem doleva
  • Simulace oboustranně nekonečnou páskou simulovat jednostranně nekonečnou pásku:

    • Nepoužije se levá strana pásky
  • Simulace jednostranně nekonečnou páskou simulovat oboustranně nekonečnou:

    • Oboustranně nekonečná páska
    • Jednostranně nekonečná páska

Vícepáskové Turingovy stroje

  • Vícepáskovým TS míníme model, který je definován odborně jako TS, ale pásek se samostatně řízenými hlavami.

    • Přechodová funkce bere ohled na symboly čtené hlavami ze všech pásek a určuje pohyb každé hlavy (na její pásce) zvlášť.
  • Každý z pásek má svou vlastní páskovou abecedu, máme páskové abecedy

  • Přechodová funkce je typu

Příklad \delta (q_{5}, a, 1, \square)=(q1_{2}, a, -1, x, 0, 1, +1)

  • Simulace více páskového TS pomocí jedno páskového TS
  • Více pásek
  • Jedna páska s jednou hlavou (varianta, kde se posunují značky hlav)
  • Jedna páska s jednou hlavou (varianta, kde se posunují obsahy pásek)

Předchozí: Jazyk přijímaný TS, jazyk rozhodovaný TS Následující: Částečně rekurzivní a rekurzivní jazyky, jazyky a rozhodovací problémy Celý okruh: 1. Teoretické základy informatiky